Affiliate partner of publisher worden? Wanneer je wil gaan starten met Affiliate marketing zul je termen als “Partner”, “Publisher” en “Advertiser” tegenkomen. Maar wie is nou de Partner? In de wereld van Affiliate marketing wordt vaak gesproken van een “partner” van een winkel. Hiermee wordt de “Publisher” bedoeld, welke advertenties laat zien en producten promoot van een winkel.

Publishers zijn Partners

Wanneer jij dus met jouw website advertenties wil laten zien van anderen, dan ben je of wordt je dus een Publisher. De winkel zal jou echter zien als zijn of haar partner, en er ook op die manier over spreken. Zoals je kan lezen in dit voorbeeld van de Intertoys, de eerste regel op hun affiliate partner pagina luidt:

“Haal meer uit je website en word partner van Intertoys!”

Website: www.intertyos.nl

Een duidelijk voorbeeld van een Advertiser die aanstaande publishers aanspreekt met partner. En zo zijn er vele voorbeelden van winkeliers die in plaats van publishers spreekt van partners. Fout is het niet, verwarrend kan het wel zijn. Hier de drie termen nogmaals kort uitgelegd.


Publisher

Vertoont advertenties van adverteerders. (Advertisers)

Advertiser

De verkoper van producten en/of diensten.

Partner

Uiteindelijk zijn beide partner van elkaar.


Affiliate Netwerken

Anders is dit bij Affiliate Netwerken. Dit zijn platforms waar zowel de Advertisers als de Publishers zich aanmelden. De advertiser wil adverteren d.m.v. het laten tonen van zijn of haar advertenties. En de publisher met een website, -shop of blog en wil geld verdienen door het vertonen van advertenties van de advertisers.

Wanneer je deze constructie bekijkt, snap je misschien waarom men in de Affiliate Marketing ook vaak spreekt van partners. Een affiliate netwerk verbind partijen met elkaar en maakt hen als het ware “partners” van elkaar. Ben je nog op zoek naar een Affiliate netwerk? Bekijk hier alle Affiliate Netwerken in Nederland!

Wat doet een affiliate netwerk?

Een affiliate netwerk verbind verkopers van producten en/of diensten met publishers die advertentie ruimte hebben op hun website, -shop of -blog. Het brengt het aanbod van de verkopende partijen in kaart en categoriseert deze zodat publishers hun goed kunnen vinden binnen het netwerk. Het is voor publishers van belang dat ze in de enorme lijsten van aanbieders goed kunnen filteren op eigenschappen die bij hun passen.

Advertentie materiaal

Een affiliate netwerk stelt vaak, indien aangeleverd door de adverteerder, het advertentiemateriaal ter beschikking van de verschillende adverteerders. Niet zomaar uiteraard. Je zal je eerst moeten aanmelden bij een adverteerder en na goedkeuring zal je toegang krijgen tot het advertentiemateriaal van het affiliate programma. Afhankelijk van meerdere factoren vindt je hier vaak tekstuele advertenties, display advertenties en/of andere mogelijkheden die de adverteerde aanbied om hun producten en/of diensten mee te promoten.

Affiliate tracking | Verkeer & Verkoop

Een affiliate netwerk bied niet alleen een platform aan voor vraag en aanbod. Ze houden ook bij hoeveel verkeer er doorgestuurd wordt van een “publisher” zijn website naar de website van de adverteerder. En daarnaast hoeveel verkeer hiervan converteert naar een verkoop. Dit laatste is misschien ook wel het belangrijkste, aangezien dit vaak bepaald of jij geld verdient of niet.

In het dashboard van een affiliate netwerk kan je vaak zien hoeveel verkeer jij hebt doorgestuurd, wat de conversie hierop is geweest en/of hoeveel geld je hebt verdiend.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *